Ruch związany z wyszukiwaniem. Jak go monitorować?

Czy Twoja strona przyciąga wielu użytkowników? Na jakie podstrony internauci wchodzą najczęściej? Jak długo na nich pozostają? Na które frazy Twoja witryna wyświetla się najwyżej w Google? Czy pozycjonowanie Twojej strony jest skuteczne? Na wszystkie te pytania można odpowiedzieć korzystając z narzędzi dostarczanych za darmo przez Google. Alternatywą są bezpłatne lub płatne narzędzia zewnętrzne oraz wtyczki do popularnych systemów CMS. Niezależnie od wyboru, jednym z najważniejszych wskaźników w Twoim oprogramowaniu będzie ten dotyczący ruchu związanego z wyszukiwaniem.

Czym jest ruch organiczny?

Ruch na Twojej stronie może mieć wiele źródeł. Do najczęstszych należą:

  • wejścia z wyszukiwarek internetowych,
  • kliknięcia w reklamy Google (lub reklamy w innych silnikach wyszukiwania),
  • wejścia z portalów społecznościowych,
  • kliknięcia w linki na innych stronach,
  • wejścia bezpośrednie – gdy użytkownik wpisze samodzielnie Twój adres w wyszukiwarce.

Firma wykonująca pozycjonowanie strony stara się przede wszystkim zwiększyć widoczność danej witryny w Google w organicznych wynikach wyszukiwania. Mianem tym określa się podstawową funkcjonalność wyszukiwarki – są to po prostu linki, które widzisz po wpisaniu potrzebnej frazy w Google. Co za tym idzie, wejścia z nich pochodzące nazywane są ruchem organicznym. Alternatywą są wyniki sponsorowane, a więc płatne odnośniki widoczne na samej górze lub w panelu bocznym, opatrzone etykietą „reklama”.

Jak sprawdzić ilość wejść w wyszukiwarce?

Całkowicie za darmo możesz śledzić ilość wejść za pomocą Google Analytics. To rozbudowane narzędzie, często wykorzystywane również przez profesjonalnych pozycjonerów. Wiele cennych danych dostarcza także Google Search Console, a obie usługi można powiązań.

W popularnych systemach CMS, takich jak Wordpress czy Joomla, można uzyskać dostęp do podstawowych informacji w samym panelu. Wystarczy w tym celu zainstalować jedną z wielu dostępnych wtyczek.

Pamiętaj, że sama ilość wejść na stronę z Google to informacja, która tak naprawdę nie mówi zbyt wiele. Aby skutecznie pozycjonować witrynę, musisz zainteresować się również danymi dotyczącymi profilu użytkowników, wykorzystywanych przez nich urządzeń czy fraz, które wpisują oni w wyszukiwarkę, aby trafić na Twoją stronę.