>Czym jest indeks Google i jak się w nim znaleźć?

Google posiada potężną bazę adresów stron internetowych - to właśnie indeks Google. Każda strona, która wyświetla się w wyszukiwarce, musi być najpierw odnaleziona przez Google i „zarejestrowana”. Roboty Google nieustannie przeszukują sieć, odnajdując nowe witryny.

Aby Twoja strona mogła znaleźć się w indeksie Google, robot wyszukiwarki musi trafić na link, który do niej prowadzi. To najbardziej podstawowa metoda indeksowania. Jeśli robot przemierza np. blog kulinarny i w sekcji komentarzy trafi na pozostawiony przez Ciebie odnośnik do sklepu ze zdrową żywnością, Twoja strona zostanie dodana do indeksu. Aby było to możliwe, link ten nie może mieć atrybutu „nofollow” (charakter linku można sprawdzić w kodzie strony).

Jak sprawdzić czy strona została zaindeksowana?

Jeżeli Twoja strona jest widoczna w wyszukiwarce Google, to znaczy, że została zaindeksowana i można zająć się jej pozycjonowaniem. Nie musisz jednak wpisywać różnych fraz, aby doszukać się adresu swojej witryny. Jej obecność w Google łatwo sprawdzisz, korzystając z polecenia „site:”. Po prostu wpisz to wyrażenie w Google (wraz z dwukropkiem), a następnie dodaj adres swojej witryny (np. „site:mojastrona.pl”). Wyszukiwarka wyświetli wtedy wszystkie zaindeksowane podstrony Twojego serwisu.

Szczegółowe informacje na temat indeksowania witryny znajdziesz w darmowym narzędziu – Google Search Console. Panel GSC pozwala m.in. na sprawdzenie tego, kiedy dane podstrony zostały zaindeksowana, jakie strony są blokowane i czy w procesie pojawiły się błędy, które należy naprawić.

W jaki sposób przyspieszyć indeksowanie?

Indeksowanie witryny może potrwać. Jeśli chcesz przyspieszyć ten proces i – co za tym idzie – szybciej obserwować efekty pozycjonowania strony, możesz wykorzystać parę sposobów na szybsze dodanie adresu do indeksu.

Jednym z nich jest założenie konta we wspomnianym Google Search Console i przesłanie pliku z mapą strony. Plik taki najłatwiej jest wygenerować za pomocą odpowiedniej wtyczki do wykorzystywanego systemu CMS lub strony służącej do tego celu.

Indeksowanie można przyspieszyć również poprzez dodawanie linków na popularnych stronach. Znane i często wyszukiwane serwisy są częściej odwiedzane przez roboty Google, a więc i link do Twojej strony zostanie wcześniej odnaleziony.